O12 & O13

Het trainen van O12 en O13, goed om te weten

Onderbouw
Onder 9 tm 12
Middenbouw
Onder 13 t/m 15
1. Is enthousiast en geduldig1. Groeispurt gaat een rol spelen
2. Wil graag spelen2. Geeft graag zijn mening
3. Nadoen is belangrijk3. Is doelgericht
4. Leert door herhalen4. Krijgt graag individuele aandacht
5. Krijgt graag aandacht5. Speelt steeds liever op eigen positie
6. Houd van creativiteit6. Werkt meer samen
7. Wil veel doen in weinig tijd7. Stelt eisen aan zichzelf
8. Geeft graag zijn mening8. Is wedstrijdgericht: Presteren is belangrijk
9. Is doelgericht9. Houdt van verantwoordelijkheid
10. Zorgt voor positieve feedback10. Ontwikkelt kritiek en zelfkritiek
11. Houdt van eerlijkheid11. Kan steeds meer spelen vanuit (basis) taken
12. Houdt van routine en structuur12. Houdt van routine en structuur

ONDERBOUW (onder 9 tm 12)

Doelstelling:
Leren van technische basisvaardigheden 
Leren van fysieke vaardigheden (andere sporten, uniek in de regio)
Leren voetballen in richting (voorwaarts)
Gedrag op basis van kernwaardes

Speeltijd:
Iedereen speelt evenveel

Posities en manier van spelen:
Er wordt algemeen gewerkt met aanvallers, middenvelders en verdedigers. Spelers spelen op alle posities en wisselen hierbij door. Vooral richten op basisvaardigheden en ‘ons voetbal’. 

Invulling in de praktijk:
Jaarplanning voetbalinhoud

MIDDENBOUW (onder 13 tm 15)

Doelstelling:
Leren voetballen in 11v11 
Leren spelen vanuit positie/linie 
Leren van fysieke vaardigheden 
Leren van inzichtelijke vaardigheden
Gedrag op basis van kernwaardes  

Speeltijd:
Iedereen speelt evenveel (uitzondering zijn teams waarbij door wisselen wegens de KNVB-spelregels niet meer is toegestaan). 

Posities en manier van spelen:
Spelers gaan steeds meer op vaste posities spelen. Spelers blijven ontwikkelen op andere posities. Vooral richten op bovenstaande doelstellingen en ‘ons voetbal’. 

Inhoud:
Jaarplanning voetbalinhoud